måndag 29 april 2013

Reflektion

Jag tycker att den här kursen i bild har gett mig så mycket. Samtidigt känner jag hur mycket jag har missat. Min familj har aldrig gått på museer och vi hade inga djupa konstsamtal hemma. Jag kan känna att det hade varit roligt att haft det med sig i bagaget men det ger också en inblick i hur barn kan ha det. Skolan är väldigt viktig för att alla barn ska få chans att ta del av det samhället har att erbjuda. Det ska inte vara så att barnen lider brist på kultur för att föräldrarna inte kan eller mäktar med det.

Nu när jag har egna barn så har vi varit på museum och teatrar innan jag gick den här kursen men det är mest för att jag och min man har tyckt om att göra saker med våra barn och vårt egna intresse av utveckling. Jag märker mina bristande konstkunskaper när vi pratar om olika konstnärer hemma och min man kan naturligt om dessa och inte jag. Som tur är kan man ju alltid lära sig nya saker och när jag pratade om parafraser hemma och jag frågade om han hört ordet förut varpå han svarade ett vagt ja så höll jag på att bryta ihop. Nää, kunde han det också. Jag blev lite full i skratt när han sa att jag tror det var du som pratade om det!

Jag tycker att litteraturen vi har fått ta del av har gett mycket tankar och visar på hur viktiga samtalen och eftertanken är för en människas utveckling. Det är så konstigt att vi i dagens samhälle har så mycket teknik men så lite tid för samtal. Vi borde uppfinna maskiner som kräver att vi befinner oss där och tillsammans med andra människor så vi är tvungna att prata. Jag ska tvinga mig att stanna upp och fundera. Pilla navelludd och filosofera!! Det finns ju dammsugare,tvättmaskin och diskmaskin.

Lite ögongodis efter allt prat kanske?
Bild från Wikipedia.org
angående min paraflöjt;)

2 kommentarer:

  1. Så härligt att läsa din blogg! Så kreativ du är, du ger inspiration Malena!

    SvaraRadera
  2. Tack Anette! Jag tycker du gör det också!

    SvaraRadera