lördag 27 april 2013

Parafras

Här kommer lite av vad jag gör mörka nätter och tidiga mornar.. nä mest mörka nätter och mitt på dagen. Vi ska få lite inblick i att arbeta med parafras och efter en mycket intressant och fullmatad föreläsning fick vi så traska hem för att pröva själva. Åhhh, vilken vånda. Vad är parafras, har jag fattat rätt, vad ska jag göra, vad var parafras nu igen,parodi, parafågel, hu! Det berömda internetet gick varmt hemma i stugan i Örvad.

En parafras är en omskrivning, omdiktning eller bearbetning av en text, bild eller målning, ett musikstycke, litterärt verk eller konstverk. En bok som ofta parafraseras är Bibeln, där två välkända parafraser är Barnens Bibel av Anne de Vries och Levande Bibeln av Kenneth Taylor. Den datoranimerade filmen Shrek parafraserar friskt på flera sätt bland annat på andra sagor, filmer och hela filmgenrer./Wikipedia

Jag tittade på andra parafraser, blev osäker igen, läste om igen vad en parafras är och försökte igen.  Sen kom jag till dilemmat vad jag skulle göra för parafras. Återigen lite hyperventilerande och ångest. När jag väl bestämt mig för vilken tavla kom nästa attack. Är den tillräckligt känd,vad var parafras igen, hur ska jag få den att bli som jag vill, vad vill jag?

René François Ghislain Magritte, född 21 november 1898 i Lessines, död 15 augusti 1967 i Bryssel, var en belgisk målare inom surrealismen.
I sina tidiga verk (c:a 1920) hade Magritte tagit starka intryck av futurismen och kubismen. 1925 grundade han tillsammans med den belgiske poeten och collagekonstnären Édouard Messens tidskrifterna Oesophage och Marie som lanserade den belgiska surrealismen. Från och med det året, under inflytande av Giorgio de Chiricos visioner som klargjorde för honom "poesins överlägsenhet över måleriet", utvecklade Magritte sin personliga stil: litterära målningar med exakta bilder som inbegriper poetiska idéer, vilka antyder en mystisk och okänd närvaro, eller tilldragelse av mer än det som är synligt. Ett exempel är Den hotade mördaren (1926)./Wikipedia

Jag har alltid tyckt om den här tavlan sen jag såg den i filmen "Äventyraren Thomas Crown"(håller än idag) med Pierce Brosnan och eftersom jag kommer ihåg den och inte bara huvudrollsinnehavaren så måste den ha gett avtryck. Av någon anledning kom jag att tänka på den när vi skulle parafrasera. Jag började söka efter info om tavlan och fick en dos av Rene Magritte. Nu vill jag åka till Belgien också. 
tillhör Wikipaintings.org
Den heter "The son of man" och Rene gjorde den i två versioner. Han ville visa hur människan är komplex och att alla hemligheter inte är synliga. Människan är i grunden en nyfiken varelse och vi har en inneboende kraft att vilja veta. Vad gömmer sig bakom äpplet? Vad har hänt med armen?

Jag tyckte att den väckte så mycket frågor och jag tycker mycket om den. När jag nu skulle göra en parafras av tavlan kom mitt huvudbry, men det är väl det som kallas process. Nu skulle jag implementera kunskapen till min bank. Jag ville göra en tavla och jag ville pröva att göra en som jag skulle kunna hänga upp, det var jag klar med. Det var allt det andra som inte var klart. Jag började med att skissa och använde kol för det kändes bra att jobba med. Det här är en början men långtifrån klar.

Jag har använt allt möjligt på tavlan, blyerts,kol,vattenfärg,akryl, pensel och fingrar. Jag ville att det skulle vara tydligt varifrån ursprunget kom ifrån. Jag ville göra den till min och jag ville göra nya avtryck. Jag har tänkt mig att det ska vara jag på bilden med något som döljer ansiktet. Den ska heta Daughter of man. Sedan ville jag att nästa parafras skulle hänga ihop med mig och då blev det Son of woman. Min härliga unge, såklart.
Jag hoppas att jag har fattat rätt men ibland gör det inget om det blir fel för då har man prövat på så mycket nytt. För att utvecklas måste man våga ta ett steg framåt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar