söndag 4 november 2012

Sitta och dega hela dagen

                   
Jag blev så sugen att arbeta med trolldeg när jag surfade runt bland mina duktiga klasskamrater och Åsa skrev att det var tapetklister i som gjorde degen lättarbetad. Jag letade reda på recept och hittade en sida som hade en massa "matnyttigt". Den finns längst ner på inlägget.

Jag prövade att göra hemma först med mina barn och då blev det lite grahamsmjöl i degen men tapetklister hade jag. Det var i början av höstlovet så det blev halloweentema och jag tänkte fortsätta med det på jobbet under höstlovet. 


 Jag ville pröva att göra spöken som Åsa gjorde och tog aluminiumfolie och aluformar till stöd. Det funkade jättebra. Trolldegen med tapetklister var också jättelätt att skapa i och blev mycket bra i ugnen.

Det är härligt att få leva ut allt hemskt och jag tog faktiskt tillfället i akt att göra det med barnen. Jag märkte både på mina egna och barnen på fritids att de var lite vaksamma,fundersamma. Är hon allvarlig nu? Får vi verkligen? Vi hade mindre barn på fritids och jag visste att jag skulle hinna prata färdigt. Jag passade på i verkstaden eller när jag sminkade barnen. De levde ut och jag såg att det var skönt att få leva ut hemskheter OCH att prata om dem. Vi gjorde gravstenar och det märkte jag var lite halvhemskt men väldigt roligt. Vi pratade om halloween och om vår allhelgona och hur man hedrar de döda, tänder ljus och tänker lite extra. Vi pratade om döda morfäder och hamstrar i en salig blandning.


Mina barns verk och min lilla dotter använde sig av pepparkaksmallar. Hon är fem år och jag märker hur hon tränar och behöver sina mallar för att tycka att det är roligt. Det ska bli spännande att följa henne och locka henne till att våga utan mallar nu när jag vet hur det fungerar. Min son gjorde en så fin fladdermus.
När jag kom till fritids gjorde jag bara en trolldeg och satte mig bland barnen och degade. Jag sa att de fick göra små saker och jag visade med hjälp av en pumpa och att det inte skulle vara för tjockt. Jag visade hur man kunde göra ett spöke och lägga degen ovanpå ihopknycklat med alufolie. Vi håller samtidigt på med ler/papiermachemasker i verkstaden så att dega i ett rum utan vatten fungerar bra. Vi stoppade dem i ugnen och målade med readymixfärger i flytande form utblandat med marwin. Det ger en hållbarare och glansigare yta. 
lermaskröra eller kaos under ansvar


 

Det här var en aktivitet för att kunna få skapa i lugn och ro. Jag ville få tid att prata med barnen och att det skulle ha roligt. Det var det också. Barnen målade sina alster och vi fröknar beundrade och sen fick de faktiskt ta hem dem om de ville till sina halloweenfiranden.


Dessa recept kommer från www.dockmormor.se och är alltså inte mina!
 
Trolldeg 1  
En lera som går att torka och "bränna" i ugn.

Du behöver:
1 dl salt
1½ dl vatten
1½ tsk olja
3 dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda salt och vatten och låt stå tills saltet har löst sig, ca 30 minuter. Tillsätt oljan. Blanda alltsammans och arbeta degen smidig. Förvara trolldegen i kylskåp om den inte används. Vill du "bränna" dina figurer, gör det i ugn i 80 grader C, minst 1 timme. Måla figurerna med ålderslämplig färg. För hållbarhet kan man därefter lacka figurerna med t.ex. Marvin medium från Berol. Denna är giftfri och finns att köpa i färghandeln.
 
Trolldeg 2  
En lera som inte innehåller gluten.

Du behöver:
2 dl salt
2/3 dl vatten
1 dl maizenamjöl
½ dl kallt vatten

Gör så här:
Rör ihop vatten och salt. Värm vattnet till nästan kokpunkten. Rör ut maizenan i det kalla vattnet och häll blandningen i det heta vattnet. Koka blandningen tills den bli tjock. Förvara trolldegen i kylskåp om den inte används. Lufttorka figurerna. Måla figurerna med färg som är lämplig för barnets ålder. För hållbarhet kan man därefter lacka figurerna med t.ex. Marvin medium från Berol. Denna är giftfri och finns att köpa i färghandeln.

           Trolldeg 3  
Deg att göra gubbar och figurer av.
 
Du behöver:
2 dl vetemjöl
1 dl salt
¾ dl vatten
1 msk tapetklister
1 msk olja

Gör så här:
Blanda alltsammans och arbeta degen smidig. Förvara degen i kylskåp om den inte används. Vill du "bränna" dina figurer, gör det i ugn i 80 grader C minst 1 timme. Måla figurerna med färg lämplig för barnets ålder. För hållbarhet kan man därefter lacka figurerna med t.ex. Marvin medium från Berol. Denna är giftfri och finns att köpa i färghandel

Playdoh-liknande lek-lera
En bra, lättanvänd lera även för de minsta.
 
Play-do-lera kan du spara i kylen i en plastpåse några dagar.

Du behöver:
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk citronsyra
2 msk olja
4-5 dl vatten
Karamellfärg, även kallad hushållsfärg

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser. Koka vatten och häll i olja. Häll det heta vattnet och oljan i mjölblandningen. Arbeta ihop degen. Tillsätt några droppar av den färg du valt och arbeta in färgen. Förvara leran i kylskåpet när ni inte jobbar med den.
Denna lera går inte att torka.
    
 Doftande deg
 Du behöver:
5 dl fullkornsvetemjöl eller vanligt vetemjöl
2,5 dl salt
2 msk olja
5 dl vatten
ev hushållsfärg
doftande ingrediens t ex 1,25 dl kaffe, 3 msk kanel eller dylikt...

 Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål och tillsätt sen alla de övriga och arbeta ihop till en deg. Förvaras i kylskåp i lufttät burk.

"Potatisdeg"
 
Gör så här:
Koka mjölig potatis, mosa och blanda med mjöl och vips så har du en ätbar potatisdeg. Vill du kan du tillsätta hushållsfärg till degen.

"Pepparkaks trolldeg"

 Du behöver:
5 dl vetemjöl
2,5 dl salt
2 msk kanel
2 msk nejlikor
ca 2,5 dl vatten

 Gör så här:
Blanda ihop till en deg. (för smidigare deg kan lite vatten bytas ut mot olja, vidare kan man tillsätta ca 2 msk alun eller citronsyra som konserveringsmedel om man inte ska "göra av med all deg samma dag"). Denna deg är rolig att göra julpynt av t ex "pepparkaksfigurer" och dylikt. Torkas i rumstemperatur under ca 24 tim.
"Gnistrande salt deg"

 Du behöver:
2,5 dl maizena
3,57 dl vatten (kallt)
5 dl salt
2,5 dl vatten
 Gör så här:
Blanda ut maizena mjölet med det kalla vattnet. Koka upp saltet i vattnet och tillsätt sen maizenablandningen. Rör hela tiden tills du får en tjock massa. Stjälp upp och låt svalna. Förvaras i lufttät burk. 
 
Det du tillverkar av degen kan du lufttorka eller torka i ugn ca 100 grader.
    

"Glop"

 Du behöver:
5 dl salt
1,75 dl vatten
2,5 dl maizena
1,25 dl vatten (kallt)
 Gör så här:
Koka upp salt och vatten. Blanda maizenan med det kalla vattnet. Blanda sedan samma saltblandningen med maizena blandningen. Klart!


"Ätbar havredeg"
 
1 del vatten
1 del mjöl
2 delar havregryn
 
Blanda och knåda.. Tycker du att det är svårt att få ihop till en bra deg så kan du koka havregrynsgröt som du tillsätter mjölet i...

DESSA RECEPT KOMMER FRÅN WWW.DOCKMORMOR.SE OCH ÄR INTE MINA!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar