måndag 10 september 2012

Stilleben

Den här uppgiften var en av dem jag kände mest vånda inför. Ja jag har våndats över alla uppgifter men nu skulle jag använda färgkvadranter och måla som jag säger med "riktig" färg. Jag fick använda akryl, tempera eller akvarell. Jag tänkte att temperafärger använder vi mycket på fritids. De är billiga,dryga och kan lätt användas av barnen. Dessa kommer jag att arbeta mycket med i framtiden så jag passar på att få lite egentid med dessa färger. Jag har aldrig(nästan aldrig) varit i kontakt med vare sig akvarell eller akryl förut så jag tänkte att dessa behöver ha ett eget kapitel. Temperan, i det här fallet readymix i flytande form hade jag redan använt i mina färgblandningsövningar och haft vissa problem med. Nu gällde det!!!

Färgcirkel från nätet
Jag funderade över vad jag skulle använda för stilleben och vilka färger. Jag tänkte på höst och äpplen vilket ledde in mig på en grön/gul skala. Nu vet jag inte om detta är rätt enligt kvadranten men jag tittade på NCS färgkarta och det jag hittade på nätet vilket ledde in mig på detta.








När jag läste en bok om teckning(Bonniers) och hur man ritar ett stilleben så skulle man variera sig lite, men börja med kuber, koner och cylindrar. Det skulle vara lättare att teckna om man såg materialet utifrån trianglar, kvadrater, mm. Jag har tecknat lite i blyerts för att försöka se hur man går tillväga men hjälp vad svårt det är att få det man ser att se likadant ut på papperet. Det här behöver jag undersöka för att hjälpa elever att komma framåt i sitt skapande.

På ett sätt är det bra med all den här våndan och vridandet på sina tankar för att se hur en elev har det. Ja jag hittade iallfall ett fint grönt äpple, ett svagt gult cylindriskt ljus och en gul skål. Nu till hur det skulle ställas upp och avmålas. Jag tittade på skuggor och reflexer men till slut fick jag bara bestämma mig för en variant. Jag tog kort och satte igång.
 Det här var en variant.
Den här bestämde jag mig för till slut. Jag tyckte att skuggorna låg bra och att jag kanske skulle klara av uppgiften.





Jag tänkte att nu ska jag måla en tavla så nu är det dags att använda en pannå. Jag började med att skissa med blyerts för att på ett ungefär veta vart sakerna skulle placeras. Detta tyckte jag var jätteroligt. När jag hade gjort detta hällde jag upp lite färg på en papperstallrik. Inte att rekommendera varje dag men nu har jag inte kommit på något hållbart knep hemma för färgförvaring än. ( Burkarna jag beställde var enormt för stora). Jag började med grönt,gult,lite rött,svart och vitt.


Jag hade stor hjälp av skissandet och jag vet inte om man gör så men det fungerade bra för mig. Blyertsen tycker jag hjälpte till med skuggningarna också. Jag skrev ju att jag hade vånda för den här uppgiften men jag blev jätteförvånad för väl när jag satt där med penseln i handen, blandande olika kulörer och målandes på pannån så släppte allt. Det var alldeles för roligt för att vara nervös. Visst ser skålen helt sned ut och proportionerna stämmer inte alls, för att inte tala om skuggorna, men jag gjorde det och man kan faktiskt se att det är ett äpple(nån frukt) ett ljus och en något konstigt formad skål. Skålformningen var svårast. Hur gör man?? Det bästa var själva målandet och att blanda färger.
I slutändan så var det här en av del allra roligaste uppgifterna och då har vi bara börjat....Härligt!!!


Stilleben nr två!!!
Nu var jag lite varm i kläderna och jag hade redan bestämt mig för blå,lila toner helt enkelt för att de tilltalar mig. Jag tog saker som jag tyckte passade ihop och började med ett glas som jag tycker är vackert.

När jag ställde fram de här sakerna tyckte jag att de var alldeles för lika i färgen för att bli bra. Glaset och skålen behöll jag för de gillade jag både i form och färg. Efter lite jakt i dotterns rum( jag ville ha något lila) så hittade jag en liten plastgaffel. Jag trodde att den skulle bli svår att måla av men nu var jag lite taggad.

Jag gjorde på samma sätt som med den förra målningen men använde olika blå,röd, vit och svart. Glaset var roligast att göra och inte så svårt. Skålen var jättesvår. Formen är så svår att få till. Gaffeln var också jättesvår men ganska rolig att få till. Där fick jag använda olika blandningar för att den skulle få "fingrar". Den här målningen ville jag ha blå och därför delade jag upp bakgrunden i två olika nyanser. Jag tyckte det blev fint. Jag vill gärna täcka hela tavlan( jag tror det har något med att just är en tavla att göra). Ju mer jag höll på att blanda desto säkrare känns det att få till olika nyanser och det i sin tur gör det ännu roligare( jag måste snart hitta synonymer för roligt).



Jag använde olika sorters blå till glaset och skålen och det blev bra. Gaffeln fick en lila nyans som jag blandade till(helt själv, jag blir så glad!!)

Nu ligger gaffeln lite långt ifrån men annars tyckte jag att den här också blev bra. Man ser glaset, skålen och gaffeln med lite vilja och jag tyckte det var jättekul!! Det är den här känslan jag vill förmedla mina barn på fritids och själva glädjen med att skapa. Det behöver inte alltid vara resultatet som räknas även om det är kul när det blir bra. Resan dit är nog så viktig. Mina barns oförställda beundran när de frågade "Har du gjort den mamma?". Vad fin! Då var jag väldigt nöjd. Det ska jag ta med mig till barnen på fritids. Ren och skär glädje!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar