onsdag 5 december 2012

Modeller med barn- del två

Jag prövade med några barn att bygga modeller och jag tycker att det som var viktigast var att ge barnen ideér och förslag samt tid till att tänka.  Jag använde mig av en barngrupp på fritids och har funderat mycket kring det. Jag har det ju så bra att jag kan ta några barn och gå konstrunda eller göra skulpturer men hur ska det gå till i skolans värld? Har jag en grupp där så är det ju minst 12 barn. Jag tänkte att jag skulle pröva att gå iväg med så många för att se hur det går till.
 Här har jag startat projekt skulptur med fem ettor. Anledningen till gruppvalet är att de kommer först till fritids och jag kan fånga barnen den tiden. Jag tänkte att jag skulle ha verkstaden öppen för papiermache´jobb samtidigt och se om några andra barn är sugna på att bygga modeller av returmaterial.
 Vi pratade först om skulpturer,statyer och modeller. Jag visade min modell och ett annat barns modell.

Wikipedias analys av staty,skulptur och återvinning:

Staty från franskans statue, är en skulpturell avbildning av en gestalt, ofta människa eller djur. Statyer var vanliga under hela antiken, idag är de vanliga inslag i parker och andra offentliga miljöer. Ofta reses statyer för att hedra minnet av en historisk händelse eller betydelsefull person. En liten staty kallas statyett. En skulpturell avbildning av ett huvud kallas byst. En skulpturell avbildning som saknar huvud, armar och ben kallas torso.
Barnen på Reggio emilia påpekade att statyer ofta var gubbar på häst
 Skulptur (från latinets verb sculpere "att hugga ut/skulptera") är ett tredimensionellt konstverk. Skulptur har i motsats till övriga bildkonstarter en kropp, det vill säga en materiell volym i rummet. Till skillnad från byggnadskonsten tjänar skulpturen estetiska och inte materiella ändamål.
Traditionellt har skulpturer formats ur hårda material som sten, metall, glas eller trä, eller ur plastiska material som lera, textil, polymerer och mjukare metaller. Idag används även begreppet för konstverk som omfattar ljud, text och ljus.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Lausanne_Ouchy_Skulptur.JPG
Lausanne Ouchy skulptur(wikipedia)
Återvinning, tillvaratagande av material från avfall. Återvinning är i allmänhet en föredragen metod när det gäller att behandla avfall. I snäv bemärkelse avses med återvinning substansåtervinning, vilket innebär att jungfruligt material ersätts med insamlat använt material. Ibland talas även om energiåtervinning, varvid vissa former av förbränning må komma att klassificeras som återvinning. I Sverige återvinns eller förbränns nästan allt avfall och endast en mycket liten del slängs på soptipp.
Aluminium, glas, kartong,papper och plast är exempel på material som kan återvinnas.
Dr Evermores Foreeverton machine
 Barnen i min lilla grupp fick plocka och känna på returmaterial samtidigt som vi pratade om det hela. De fick under arbets gång titta på varandras ideér och försöka sätta ord på det de tänkte.


 Jag blandade lite för paljetter och glitter är ju alltid roligt att få sätta på sina skulpturer. Jag hade lite svårt att få barnen inspirerade till att göra skulpturer som kunde användas i större format på skolan. Vi har inga skulpturer på skolan och barnen blandar ihop staty och skulptur och har egentligen ingen klar bild av vad det är. De har lite svårt att förstå modell och att den byggs liten för att den inte kan byggas i naturlig storlek. De var mycket inne på minimello där barn har skapat figurer av toarullar som sjunger i en minimelodifestival. Det är också väldigt olika emellan barnen vad de har i sin ryggsäck. En del förstår inte alls och andra har så mycket ideér så man svimmar.

Lärdomar:
Använd en stor modell och en liten av samma skulptur.
Visa bilder på olika skulpturer. Prata går bra men barnen behöver se.
Gamla mjölkpaket bör öppnas med försiktighet annars går luktalarmet!
Det måste finnas tid för insamling av material och det är viktigt att tänka på att visst returmaterial kan vara farligt att hantera för barnen.


Nu har barnen och jag bestämt att deras modeller ska bli en liten utställning av vad man kan göra med returmaterial. Jag tänker också låta andra barn som inspireras få fortsätta temat. Det är kul att se hur de ändå gjorde helt olika "gubbar". Ett barn gjorde ett öga som hon skulle sätta upp i ett träd och vaka över de andra barnen och gubbarna ska stå nedanför och speja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar