torsdag 29 november 2012

Bygga modeller med barnen

Om det vore optimalt skulle jag ha en liten grupp med fem ljuvliga barn och all tid i världen men nu har jag 48 ljuvliga barn och ingen tid. Visst finns det tid om vi planerar och jag är ju absolut inte ensam på jobbet. Jag har nog bara lite stress och ångest, jag börjar tom få utslag i ansiktet av alltihop. Ja,ja vi har haft lite sjukdom och bortfall på jobbet så jag kände att jag måste börja nånstans. Idag fångade jag in två barn, varav ett inte hade varit med på konstrundan men jag tänkte att jag kunde se om det blev någon skillnad emellan barnen. De andra barnen tyckte av någon anledning att snö var mycket roligare än att vara inne med fröken och skapa. Hmm, konstiga barn.

Jag hade hämtat in lite olika returmaterial och försökt mig på att hitta en benämning på returmaterial på nätet men det enda jag hittade var en sida om hur jag kunde bli av med mitt material. Så som jag ser det är returmaterial något man använt och använder igen. Det är inte något nyproducerat och inte naturmaterial typ kottar( jag satte det på min skulptur och då sa min kollega lite i förbifarten, det där är väl inte returmaterial....)

Ja, jag och de två barnen hann i ca tio minuter diskutera returmaterial innan jag hade en hel hög av glada barn till som ville fortsätta med alla andra projekt jag har satt igång(masker,julkulor,skålar,). Jag sa att de fick hjälpa varandra och jag har ju tränat dem så det gick faktiskt ganska bra. Jag har också en arbetskamrat som tappat rösten så jag pratade i telefon emellanåt också. En helt vanlig dag på fritids;)

På frågan vad är en skulptur svarade barnen att den är gjord av sten,lera,trä. Den kan vara som robotar på en bana. Jag har sett det på film. De brukar vara nakna. Jag har sett på Mr Bean när han målade en staty. Den var naken och då satte ha en filt på rumpan.

Returmaterial var för barnen något hårt. Plast eller kartong. Stål eller papper.
Det går inte lika enkelt paj. Snö är inte returmaterial.

Vi börjar titta på olika material och prata om hur det ska se ut, sen kommer en fröken och säger att det är mellis. Några barn har redan gått upp och jag har melliset. Den snabba lösningen blir att ta med barnen till melliset och där fortsätter vi prata lite. Det blir en bra diskussion och barnen har många ideér. Efter melliset har jag dock bara ett barn kvar men jag börjar där.

Barnet skapar mitt i all röra och har mycket intressanta ideér. Hon vill först göra en dockteater men efter en stunds prat har vi kommit fram till att en skulptur är något annat.



Hon vill göra ett slags spel med en kula och sugrör. vi pratar kring hur det ska vara uppbyggt och om saker kan ligga framme och vi har en vindruvelåda som vi kan använda. Jag ger lite förslag och ju mer jag föreslår ju mer tankar får hon. Det är så viktigt med bilder och berättelser innan man startar för att få igång hjärnkontoret. Ideér måste få ta tid och medan jag springer emellan får hon skapa fritt och tänka mycket själv. Det är bra för jag stressar henne inte och hon har gott om tid. Hon hittar tyg att dekorera med plockar och filurar. Det blir ett spel med en kula i asken som man kan blåsa på. Den ska stå på en utställning på fritids.

Det här provet var bra. Jag ska fundera vidare på hur jag ska få till en större grupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar